יום רביעי, 4 בדצמבר 2013

על פירוק שותפות וחלוקת ירושה


פעמים רבות, בעיקר עקב יזמות עסקית, קשרי נישואין או קבלת ירושה, ישנם מספר בעלים של נדל"ן או חלקת אדמה מסוימת. המחוקק קבע בחוק המקרקעין משנת 1969 כי לכל אחד מן הבעלים עומדת בכל רגע נתון הזכות לפרק את השותפות והבעלות המשותפת מכל סיבה שהיא, כל עוד זכות זו אינה מנוצלת לרעה והפירוק נעשה בתום לב. על מנת שפירוק השותפות ייעשה לשביעות רצונם של כל הצדדים ושכל צד יקבל את החלק המגיע לו ללא סחבת משפטית ועוגמת נפש, מומלץ ואף מתחייב להיעזר בשירותיו המקצועיים של שמאי מקרקעין מיומן ומנוסה, המכיר את פרטי החוק עד הסעיפים הקטנים ביותר ויבצע בדק בית למהדרין.

כיצד בעלות משותפת ניתנת לפירוק?

המחוקק קבע מספר דרכים באמצעותן ניתן לפרק בעלות משותפת על נדל"ן או קרקע

1. חלוקה בעין – מדובר בחלוקה פיסית של הנכס או הקרקע, במידה וניתן לבצע חלוקה כזו באמצעות שרטוט.    זוהי האופציה המועדפת על המערכת המשפטית.


2. מכירה הנכס/הקרקע – במידה ולא ניתן לבצע חלוקה פיסית של הנכס או שערכו ושוויו הכספי של הנכס ייפגעו כתוצאה מהחלוקה, תתבצע מכירה של הנכס וחלוקה של הרווח הכספי. מכירת הנכס מתבצעת ע"י מכרז פומבי, פתוח לציבור, כפי שמתבצעות מכירות של נכסים מעוקלים.
3. חשוב לציין כי במידה ופירוק השותפות נעשה עקב גירושין של בני הזוג, מכירת הנכס תתאפשר רק לאחר שבית המשפט ווידא כי במידה וישנם קטינים המתגוררים בנכס, יש להן ולהורה המשמורן סידור מגורים חלופי הולם.

4. רישום בית משותף – שיטה זו מזכירה את שיטת החלוקה בעין. פירושה של שיטה זו הוא כי הנכס יירשם כנכס משותף וכל אחד מן השותפים ייהנה ממספר דירות המייצגות את חלקו בשותפות. שיטה זו רלבנטית בעיקר במקרי בעלות משותפת על בנייני מגורים.
בכל אחת מן השיטות הללו נדרשות עזרה וחוות דעת מקצועיות ויסודיות של שמאי מקרקעין מיומן ומנוסה שיכול להעריך את שווי הקרקע או הנכס ולבצע חלוקה מסודרת והוגנת כלפי כל אחד מן הצדדים, תוך התייחסות לצרכים מיוחדים שיכולים לעלות בעת הפירוק והחלוקה.




תגובה 1:

  1. תודה רבה,
    עזר לי מאוד.
    בנוסף, מצאתי מאמר אחר שנכתב על ידי מומחה לפירוק שותפויות וסיפק לי ידע רב בתחום, מאוד עזר לי- ממליץ לקרוא.

    השבמחק