יום רביעי, 12 בפברואר 2014

בונים בית? כדי לדעת מראש מהו כפל שווי וכיצד להימנע ממנו

רכשתם קרקע? מזל טוב! עת אתם מוכנים להתחיל לבנות את בית חלומותיכם, אך לפני כן כדאי שתבדקו היטב מהן זכויות הבני העומדות לרשותכם ומהי התוכנית שאושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה טרם הכניסה לבית. בדיקה זו, המתבצעת בידי שמאי מקרקעין מקצועי, יכולה לחסוך מכם הטלת כפל שווי – קנס המוטל במקרה של חריגות בנייה, ולמנוע מכם עוגמת נפש רבה והוצאות כספיות גבוהות ובעיקר מיותרות.

כיצד הדבר מתבצע?

כאשר אתם בונים את ביתכם, תחילה עליכם להגיש תכנית מסודרת ומפורטת לפרטי פרטים לוועדה המקומית
לתכנון ובנייה ע"מ שזו תאשר אותה, תעניק לכם היתר בנייה כדין ותקבע מהן זכויות הבנייה העומדות לרשותכם לגבי נחלת אדמה מסוימת. שום הליך בנייה אינו יכול להתחיל טרם אישור זה. אולם כידוע כל תכנית הינה בסיס לשינויים, ותכניות בנייה אינן שונות במהותן ויוצאות דופן.
במידה ובמהלך הבנייה רציתם לשנות את התכנית, להרחיב, להוסיף ולמעשה לחרוג מזכויות הבנייה הראשוניות שאושרו לכם, עליכם להגיש בקשה מסודרת לוועדה. מדובר בהליך פרוצדוראלי וביורוקראטי ארוך ומייגע, המצריך אורך רוח וסבלנות רבה.
במידה וביצעתם את תוספות הבנייה ללא אישור הוועדה, מדובר בחריגות בנייה. הקנס על חריגות אלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים. אולם לא מעט פעמים החלטות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מתקבלות ללא בחינה מעמיקה ויסודית של הקרקע ותכנית הבנייה עליה, דבר המוביל להחלטות שערורייתיות ומצריך התערבות מקצועית של שמאי מקרקעין.

מה תפקידו של שמאי מקרקעין?

שמאי מקרקעין בוחן באופן יסודי, מעמיק ורציני הן את הקרקע והן את תכניות הבנייה, ומחווה את דעתו לגבי היקף הזכויות הבנייה העומדות לרשות בעלי הקרקע. חוות דעתו צריכה לכלול התייחסות לתוספות הבנייה שבוצעו ולקבוע האם הן חורגות מזכויות הבנייה או לא, ולהבחין בין שווי של מבנה שנהנה מהיתר ולבין שווי של מבנה שלא נהנה מהיתר. חשוב להדגיש כי שווי לא מתייחס רק לעלויות הבנייה, אלא גם לשווי הקרקע.
כמו כן, קובע השמאי האם בעליה של הקרקע עשו ככל שביכולתם ע"מ לעמוד בדרישות החוק ופנו לוועדה המקומית לתכנון ובנייה כנדרש ע"מ לאשר את תוספות הבנייה המתוכננות עוד בטרם בוצעו. במידה והוטל עליכם קנס בגין חריגות בנייה, שמאי מקרקעין מקצועי יכול לסייע בידכם רבות ולצמצם ואף לבטל לחלוטין את הקנס שהוטל עליכם, קנס שכאמור יכול להגיע לגובה של מאות אלפי שקלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה