יום רביעי, 10 בספטמבר 2014

ייעוץ שמאי מקרקעין לרכישת קרקעות

לקוח המעוניין לרכוש קרקע לצרכי השקעה נדרש להתייעץ עם שמאי. הצורך בפנייה אל שמאי מתחדד בשנים
האחרונות, בעיקר בשל נסיקה דרמטית במחירי הנדל"ן והדירות. תושבי תל אביב, גוש דן, השרון, המרכז, השפלה, הצפון והדרום סובלים מבעיית דיור מאסיבית. כתוצאה מכך מחליטים אזרחים רבים לפנות לאפיקי השקעה אלטרנטיביים: במקום לרכוש דירה מקבלן ולשלם על כל הוצאות התיווך, הם מעדיפים לחסוך בשלב הראשון באמצעות רכישה ישירה של קרקעות.

הבעיה העיקרית עם רכישת קרקעות היא שלא תמיד ניתן לזהות את השווי האמיתי שלהן. אם מתעלמים מהבטחות של בעלי הקרקעות או חברות מפוקפקות העוסקות בתחום השיווק והפרסום, מגלים כי רכישה של קרקעות ללא מעורבות שמאי כרוכה בלא מעט סיכונים.

תפקידו של שמאי מקרקעין

התפקיד העיקרי של שמאי מקרקעין הוא לייעץ ללקוח לפני, במהלך ואחרי רכישת קרקעות. הייעוץ מבוסס על דגשים רבים ומשלב בין שיטות שומה שונות. בנוסף, יש לציין כי בעיית הדיור בתל אביב ובאיזורים אחרים נובעת מהמאפיינים הייחודיים של שוק הנדל"ן. זהו שוק עם תכונות שלא ניתן למצוא בענפים מקבילים:

  • -          נכסים נסחרים הנחשבים מוצרים הטרוגניים
  • -          ההבדלים בין הנכסים באים לידי ביטוי במיקום
  • -          אין זירת מסחר מרכזית לנדל"ן


במילים פשוטות, היעדר מחיר הנקבע בזירת מסחר מקובלת (כמו בורסה) מצריך ביצוע הערכת שווי. את ההערכה הזו יכול לספק רק שמאי מקרקעין בעל ידע, ניסיון והסמכה מטעם מועצה הכפופה אל משרד המשפטים.


לאחרונה התבשרנו על רצון של עיריית תל אביב להוריד את מחירי הדיור באמצעות מקסום הפוטנציאל מקרקעות הנמצאות בשטחה. זו דוגמא מצוינת לצורך במעורבות של שמאי כבר בשלבים הראשונים של ביצוע העסקאות. השמאי מעריך את השווי ותורם למען התנהלות עסקית נכונה בין כל הגורמים המעורבים בתהליך המורכב. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה